Sigaretten

Ik kom nog uit de tijd dat roken "geen schadelijke gevolgen"  had voor de omgeving en de mens zelf. De tijd dat er geen tapas-hapjes op tafel stonden maar een glas met zoute stengeltjes en een glas met sigaretjes. De kamer stond blauw! En hoe blauwer, hoe gezelliger. Iedereen rookte, zelfs Sinterklaas en Zwarte Piet rookten. Dan kreeg je chocolade sigaretten en je pafte er als kind rustig op los. Werd het sigaretje klef…dan at je ‘m gewoon op!

Mijn vader werkte in een sigarettenfabriek op de Zoutkeetsgracht en als hij van zijn werk thuis kwam, rook hij zo heerlijk en vertrouwd naar verse tabak. Als hij in de weekend wel eens op zijn werk moest zijn, dan mocht ik mee. Heerlijk met mijn kinderhandjes door de verse tabak woelen. Mijn kamertje was gevuld met reclame materiaal en mijn suprises op school hadden altijd te maken met sigaretten. Het zal je niet verbazen dat ik dus een stevige roker ben.

Ondertussen staat op roken nog net niet een gevangenisstraf, ben ik een herseninfarct en een longemfyseem verder en probeer ik op alle mogelijke manieren te stoppen. Pilletjes, acupuntuur, een pelgrimstocht en pleisters hebben nog niet het gewenste resultaat opgeleverd. Verwijtend wordt ik aangekeken door doktoren, vrienden, manlief en, als ik in de spiegel kijk, mezelf ook. Vandaag vond ik m’n favoriete poppetjes. Ik heb ze nog steeds, zelfs met de bijbehorende attribuutjes. Het is nog het enige speelgoed wat ik over heb vanuit mijn jeugd en ben er dan ook bloedje zuinig op. Heel soms laat ik aan kinderen zien wat het poppetje kan. De smalende opmerkingen over  "lekker opvoedkundig"  langs mijn heen glijdend. Lachend kijken de poppetjes me aan en met weemoed denk ik terug aan de tijd dat roken nog  "gezond" was.

rokende poppetjes

Dit bericht werd geplaatst in Camino 2011. Bookmark de permalink .

12 reacties op Sigaretten

  1. CorryR zegt:

    Die poppetjes kan ik me nog wel herinneren. Nostalgie, he. Ik heb niet echt gerookt, d.w.z. dat er tijdens onze verkeringstijd na het eten wel een sigaret opgestoken werd. Ik meen zo’n menthol geval Belinda heette die geloof ik. Samen met schoonzus en vriendinnen werd er een sigaret gerookt, en dan pas afwassen. Maar ik vond er echt niks aan, dus bleef het bij “er bij willen horen”. Ook daar groei je overheen.
    Groetjes, Corry

  2. Plato zegt:

    Wat wil je ook met zo’n jeugd. Dan ga je roken. Maar dat maakt het nog steeds niet gezond en dat weet jij ook. Helaas hebben de critici dus gelijk. Vind je zelf ook want je wilt stoppen. Moeilijk lijkt me dat. Kistje appelen op tafel zetten, asbak weg keilen. Misschien helpt het.

    Leuk dat je hier weer schrijft, Fee…oude tijden herleven.

  3. B zegt:

    Dank, dank, dank, weer een leuk stukje. als zoon van een verstokte roker en rookster kan ik me de verjaardagen in de “blauwe” kamer ook nog wel herrineren. Ook de ritjes (70 km) richting weekendhuisje met de raampjes dicht en de blauwe bastos of de zware shag, de camel en later de gauloise stank. Ook al rook ik niet zal de schade voor de vier achterin zittende kindjes niet gering zijn geweest. Vader is zich inmiddels ook wel bewust van het gevaar en nam toen hij laatst een dagje met me mee was GEEN sigaretten mee. Dat was een zware dag voor de junk in hart en nieren, maar hij liet het niet merken. Hoop toch dat het je zal lukken!!
    groetjes, Ben
    zo direct richting Frankrijk (gelukkig geen sigaretjes mee!!)

  4. Ben.sr. zegt:

    Nog steeds kan ik er niet van af blijven!
    ‘Morgens het eerste wat er gebeurd is een sigaretje en een grote pot koffie bij m’n
    krantje.Ben op weg naar mijn 73e levensjaar,
    dus wat kan er nou helemaal nog gebeuren?
    Moet wel al 11 jaar iedere keer even onder het mes om wat kwaadaardige poliepen uit de blaas te laten verwijderen.De laatste keer zat er maar ca.een half jaar tussen en toch blijft de behoefte aan die rotpeuk bestaan.Stom hé.
    Groetjes van de vader van een jouw fans.

  5. trui zegt:

    Hallo Feetje, wat leuk, dat je nu weer hier schrijft.
    Ik kom uit diezelfde tijd als jij, denk ik, en ik ben ook een behoorlijk stevige rookster. Mijn opa was sigarenmaker en dat rook ook altijd zo lekker.

  6. Plato zegt:

    Hé Trui, mijn overgrootvader was ook sigarenmaker. Leuk.

  7. zie mijn loggie voor een mooie aktie…!!!

  8. Frans en Thea zegt:

    Hallo Feetje .

    Echte vrienden kan je niet verwaarlozen ook als je ze een tijd niet ziet en of hoort.

    Blij dat je er weer bent en we weer kunnen genieten van je stukjes .

    Groetjes en liefs van Thea & Frans

  9. st@@rtje zegt:

    Ha die Fee, ik zit hier smakelijk te lachen om die idiote poppetjes, oude tijden schitteren.. Tja tijden veranderen, inzichten ook. De tijd van “tis geen man, die niet roken kan”is genadeloos voorbij. Het is jouw keus wat jij wilt. het enige wat ik je kan meegeven is dat ik 30 jaar geleden ben gestopt (MOEILIJK!!) maar dat ik na een jaar nooit meer behoefte heb gehad om weer te gaan roken(ik was een zeer stevige roker) Maak je keus(levert roken je iets op?) en doe wat jij wilt. In ieder geval sterkte en fijn dat je hier weer schrijft

  10. girbe zegt:

    hallo, ik heb ook nog zo’n rokend poppetje , een matroos,zoek eigenlijk nog de sigaretten.
    verder een leuke site.

    gr.
    girbe

  11. Sigrid zegt:

    Weet iemand misschien hoe oud deze poppetjes zijn?

Plaats een reactie