Citybox Amsterdam leed.

Kanjer

Na een periode van een flinke writersblock, weer eens een blog. Een heel bijzonder blog voor Feezoon. Na het volbrengen van onze pelgrimstocht en het overlijden van zijn Opa, heeft Feezoon in een razendsnel tempo en met heel veel doorzettingsvermogen zijn leven goed op de rails gekregen. Zo heeft ie een leuke baan, vriendenkring en een (antikraak) woninkje waar hij reuze trots op is. Maar omdat het een antikraak woninkje is en de kans bestaat dat tijdens vele verhuizingen, dierbare spulletje verloren zouden gaan, had Feenzoon deze dierbare spullen veilig opgeslagen in een citybox.

Gisteren voltrok zich de ramp dat de Citybox in Amsterdam Noord volledig in rook opging! 900 mensen verloren hun spullen en een van hen is Feezoon. Spullen van onschatbare waarde verdwenen in het vuur. De robot die hij samen met zijn opa gebouwd had, de kunst, Egypte en wijnboeken, de klassieke CD/ DVD/ Video collectie die Opa aan hem had nagelaten. Het speelgoed waar hij vele uurtjes met zijn grootouders mee gespeeld had, de tekeningen van Opa en de tekeningen die hij samen met hem had gemaakt,  de fotos die hem nog resten van zijn grootouders en zijn spulletjes die hij meegenomen had van zijn pelgrimage naar Santiago.  Onvervangbare tastbare herinneringen zag hij tot zijn grote verbijstering op TV in vlammen opgaan. Een begrijpelijke woede, onmacht en verdriet maakte zich van hem meester. Wat moet je tegen iemand zeggen die deze dierbare spullen verliest. Elk woord is een woord teveel.

Vanmorgen had ik zoonlief alweer vroeg aan de telefoon. En toen zij hij iets dat mij heel diep raakte. "mam er zijn mensen die hun complete huisraad, werk en/of  jeugd herinneringen zijn kwijtgeraakt. Daar vallen mijn spullen bij in het niet! Dat vind ik zo verdrietig!"  Als moeder heb je dan geen woorden meer. Een waanzinnig gevoel van trots overviel me. Dat je zo in je eigen verlies zo aan anderen kan denken, heb ik geen woorden voor.

Lieve Feezoon, je tastbare herinneringen kan niemand je teruggeven maar de herinneringen in je hoofd kan niemand je afnemen! Dat jij zo aan anderen denkt maakt mij zo verschrikkelijk trots! Je bent een mooi mens en voor jouw doorzettingsvermogen zijn geen woorden! Je bent een kanjer!!!!! En dit wil ik de wereld laten weten!

kanjer1

   

Dit bericht werd geplaatst in Camino 2011. Bookmark de permalink .

17 reacties op Citybox Amsterdam leed.

  1. Dilly zegt:

    Hey lief feetje,

    Blij om weer van je te horen, al is het droef nieuws met een mooi randje.
    Zo zie je maar, dat je toch een geweldige zoon op de wereld hebt gezet!!

    Daar gaan je tastbare herinneringen, maar geen enkel ding kan die glimlach nabootsen, die geur veroorzaken die bij iemand hoort, die lachrimpels bij je ogen veroorzaken omdat je denkt aan alle grappige en mooie momenten!

    Ik ben heel druk met werken, kindjes en mijzelf, heb een aanrijding gehad en erg veel last van mijn nek en schouder, niks ernstigs, maar flink geschrokken…

    Dikke knuffel!!!!!!!!!

  2. Dat is zeker triest als je je jeugdherinneringen op deze manier kwijt raakt.
    Wat mij wel opvalt is dat ik niet kan begrijpen dat zo’n heel pand affikt.
    Je zou toch een heel goede brandmelding en blusinstallatie verwachten en dat het niet het hele pand door kan slaan.

  3. Floortje zegt:

    ….ben er stil van…je hebt een zoon uit duizenden…hij is een kanjer, toch vreselijk jammer van al zijn mooie spulletjes, en dierbare herrinneringen..maar inderdaad: je dierbaarste momenten zijn opgeslagen in je hoofd…dat die nog heel lang mogen blijven…

    Lieve groetjes van Floortje uit Curacao..

  4. Goh, Fee, zo wordt nieuws erg persoonlijk. Wat kloten voor hem. Ik wens hem en jou meer goeds toe en wat Zeedijk betreft, let me know!

  5. je bent met reden retetrots op feezoon!
    Ik heb met hem te doen. Ik kan de pijn bijna voelen! dan denk je dat je spullen veilig zijn!

  6. Pasula zegt:

    Wat een lieve zoon heb jij.
    Ja ik heb het drama van Citybox ook gevolgd, ik kreeg donderdagavond een telefoontje. Mijn broer had zijn huisraad daar opgeslagen en is nu met vakantie naar het buitenland. Ik heb al zijn mobiel ingesproken en gemaild, maar ik vermoed dat hij geen laptop en mobiel bij zich heeft en hij komt pas maandag weer terug.
    Het callcenter wat Citybox had ingehuurd om alle klanten te bellen vertelde dat men binnen 48 uur contact moest opnemen met de verzekering, maar dat gaat moeilijk als je elders bent en niks van deze ramp weet.
    een idee of m’n broer ook fotoalbums e.d. had opgeslagen, maar dat het een ramp voor velen is, is duidelijk.

  7. Hé, Fee, wat een dubbel gevoel. Ik was zo blij verrast met weer een teken van jou maar het bericht is natuurlijk in- en intriest met dan wel weer een vervolg, waar je inderdaad heel blij mee mag zijn. Die Feezoon…die komt er wel

  8. Anoniem zegt:

    De rillingen lopen over mijn rug. Moet er niet aan denken dat mij zoiets zou overkomen. Al die mooie en gekoesterde herinneringen in één klap weg. Verbazingwekkend knap hoe hij daar mee omgaat. Citybox kan nog zo goed verzekerd zijn, de schade van persoonlijke zaken is onmogelijk te vergoeden. Wat een intriest verhaal, joh.

  9. CorryR zegt:

    Uiteraard heb ik opok beelden van die ramp gezien en mij er heel erg over verwonderd, dat zo’n immens gebouw totaal afbrandt. Maar dit terzijde. Dat je zoon de volgende dag zijn eigen verlies al kan relativeren vind ik grote klasse. Die zit echt goed in z’n vel! En dan zal best af en toe het verdriet om het verlies van dierbare dingen de kop opsteken. Zo is dat nu eenmaal, maar hij kan wel verder.
    Overigens: fijn weer wat van je te horen, hier. Hoe triest dan ook. Ben wel benieuwd hoe het nu met je gezondheid gaat.

    Groetjes, Corry

  10. tagrijn zegt:

    Dat stukje dat begint met ‘de rillingen’ was van mij. Blijkbaar mijn pers. gegevens niet onthouden door de pc.

  11. Plato zegt:

    Feetje, wat moet het voor jou als moeder een voldoening zijn te zien hoe bovengemiddeld volwassen je zoon nu reageert. Sociaal tot en met. Hiermee toont hij zijn volwassenheid meer dan aan. Complimenten voor hem en voor jou. Ik ben blij voor jullie allebei.

  12. wilma zegt:

    Lieve Fee,
    Wat heb je een lieve zoon! Iemand die zo sociaal reageert moet wel uit een heel “goed nest”komen!! Je mag trots zijn op hem. Mooi log heb je ervan gemaakt en hij komt er wel.
    Liefs:Wilma.

  13. Pasula zegt:

    Lieve Fee, dankjewel voor de mail die je stuurde, ik hoop dat je zoon inmiddels al een beetje is bijgekomen. M’n broer heeft het verder goed opgepakt, het is jammer van de spullen (zijn oude schoolspullen zoals rapporten e.d. zaten er ook tussen evenals onze jeugddia’s) maar hij is blij dat hij tijdens de brand niet in de buurt was.

  14. B zegt:

    Hoi, Fee
    Ja, een mens kan natuurlijk alles relativeren, maar niet ieder mens. Daar heb je toch een zeker inlevingsvermogen, gevoel voor nodig. Mooi om te ontdekken dat zaken die je van kleins af aan je kinderen probeert bij te brengen dan uiteindelijk toch ook weer tevoorschijn komen! Zo zie je maar dat als je een liefdevolle basis hebt als kind je een heleboel kan overwinnen.
    gr.B

  15. lia zegt:

    Hoi Feetje,
    sorry voor de laate reactie. Wat vreselijk voor je zoon maar wat een geweldig mens is hij .Als je zelf zoveel persoonlijke spullen kwijt bent en dan nog begaan met een ander dat vind ik super. Ik kan me voorstellen dat je super trots op hem bent. Een dikke knuff voor jou en feezoon.

    Lieve groetjes van Lia.

  16. Stien zegt:

    Ha, ik kan me voorstellen dat je hart dan opzwelt van trots. Wat een geweldige zoon heb je!
    Maar triest is het wel. Kan me ook het verdriet van het verlies van zo veel dierbare dingen voorstellen!

  17. ik hoorde iets dat ze collectief schade gingen verhalen, klopt dat? doet zoonlief daar ook aan mee?

Plaats een reactie